Ressenya bibliogràfica. "Revolucionando la educación. Implementación efectiva de la tecnología en el aula."

 En aquesta entrada del blog us vull parlar d’un article que m’ha semblat especialment interessant i molt relacionat amb els temes que estem treballant a classe. Es titula "Revolucionando la educación: implementación efectiva de la tecnología educativa" i està publicat a la revista GADE: Revista Científica, una font que he trobat a través de Dialnet.

L’article se centra en com la tecnologia pot transformar l’educació, però no des d’un punt de vista superficial o merament tècnic, sinó posant el focus en com s’ha d’implantar de manera efectiva i pedagògicament significativa. A mi, com a futura docent (i estudiant que ha crescut envoltada de pantalles), aquest tipus d’enfocaments em semblen molt necessaris.

Una de les coses que més m’ha agradat de l’article és que no idealitza la tecnologia, sinó que fa una lectura crítica i equilibrada del tema. Es reconeix que les eines digitals poden fer l’aprenentatge molt més motivador, personalitzat i inclusiu. Per exemple, es parla de com les TIC poden ajudar a adaptar el ritme d’aprenentatge de cada alumne, fer les classes més interactives o facilitar l’accés a recursos de qualitat.

Però també es posen sobre la taula els reptes reals: la manca de formació del professorat, la bretxa digital entre alumnes, o fins i tot els riscos d’abusar de pantalles sense una finalitat clara. I és aquí on crec que l’article fa una gran aportació: no es tracta només d’introduir tecnologia a les aules perquè sí, sinó de fer-ho amb una estratègia clara i amb sentit educatiu. 

Una altra idea clau que m’he endut d’aquesta lectura és que la figura del docent continua sent fonamental. Tot i tenir eines digitals molt potents, si el professor no les sap integrar dins d’una metodologia activa i coherent, no serveixen de res. L’article insisteix molt en la necessitat de formació contínua per als mestres, tant en competències digitals com en enfocaments pedagògics que realment posin l’alumne al centre. Per aixó l'importancia de aqueta menció TIC. 

A més, es parla de la importància de comptar amb el suport dels centres educatius, de les famílies i fins i tot de les polítiques educatives. En definitiva, la tecnologia pot ser molt útil, però no fa miracles per si sola: cal una comunitat educativa implicada i ben formada.

Personalment, recomano molt la lectura d’aquest article perquè és breu, clar i ofereix una visió molt realista de com podem aprofitar les tecnologies a l’aula sense caure ni en l’entusiasme ingenu ni en el rebuig radical. És d’aquells textos que et fan reflexionar i qüestionar com voldràs treballar tu quan siguis docent.

A mi m’ha ajudat a pensar en què vol dir realment "innovar" i a entendre que innovar no és només fer servir tablets o pissarres digitals, sinó tenir clar per què i per a què les fem servir.



Pacheco, R. J. P., Ashqui, M. T. U., Loachamin, L. A. M., Revelo, G. P. P., & Hidalgo, L. A. J. (2023). Revolucionando la educación: Implementación efectiva de la tecnología en el aula. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8878525 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Video Educatiu. Ús responsable de la tecnologia per a xiquets - Primer mòbil - Ciberassetjament - Notícies falses - Privacitat.

Anem a parlar del Construccionisme!

Reflexió sobre el recurs educatiu “Cerca segura a Internet”